Neringorn (Y, 2022)
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Neringorn (Y, 2022)
Hahmo: Neringorn
Kohde: Y
Pelialue: 3KM, 4KM lähialueineen (eli Ulyon vartiset maat)
Pelityyppi: SfGlLf
Pelitapa: Tutkimuskysymykset, Teoriat
Materiaali: Päävinkki, RARO2018 + Laajennos 2022, alueiden kartat.
Lisävinkit: Tutkimuskysymyksillä, teorioilla. Pääasiassa tutkimuskysymyksiin esitetyillä teorioilla.
Digiraron drive-kansion alla on nyt myös Raro-laajennos. Sinne löytyy linkki foorumilta, kun kirjaudut sisään, ja valitset aihealueen "Arkisto" ja sen alta "RARO".
Tutkimuskysymykset:
Pelissä on laaja kirjo tutkimuskysymyksiä, joiden avulla peliä edetään. Pelaaja esittää tutkimuskysymysehdotuksia pelinrakentajalle, joka vastaa ovatko ne oikein, väärin, tai lähellä oikeaa tutkimuskysymystä.
Esimerkiksi: Missä on Wreibianin kodit? Kuka tappoi Sauglan? Miksi kirveet?
Kun pelaaja on löytänyt tutkimuskysymyksen, hän saa esittää teorioita, jotka vastaavat siihen tutkimuskysymykseen. Pelaajan tulee esitystä tehdessä määrittää, mihin tutkimuskysymykseen teoriaa esitetään, vai esitetäänkö teoriaa hautaan. Jokaisella pelaajalla on alusta asti auki seuraava tutkimuskysymys: Missä on Neringornin hauta?
Kun tutkimuskysymyksessä saa 8/10 tarkkuuden, sillä ansaitsee yleensä lisävinkin. Hautaratkaisussa tietysti 8/10 johtaa kaivuulupaan.
Poikkeus!
30 epäonnistuneen teoriaesityksen jälkeen porttiin saa esittää hypoteeseja vaihtosuhteessa 1 esitys : 3 hypoteesia.
Tämä muutos siksi, ettei niin hidas eteneminen ole pelin kannalta mielekästä. Hypoteesien on tarkoitus vauhdittaa erityisen haastaviksi ilmenneitä portteja. Tarkoitus olisi, ettei yksittäiseen porttiin mene kuin keskimäärin 5-15 esitystä. Silloin pelin etenemistahti pysyy järkevänä.
Nämä hypoteesit voi käyttää esimerkiksi WhatsAppissa, mutta portin ratkettua ne tulee kirjata ylös lähettämällä sähköposti kaikista kerrallaan.
Paljonko ja milloin saa esittää?
Peli on alkanut klo 19.30 20.10.2022.
Tavoite on, että peli ratkeaa kausien 2023-2024 aikana.
Jokainen pelaaja aloittaa 40 + 40 ) 80 (lisätty 40 25/10/2022) esityksen varastolla. Näitä saattaa tulla ennen seuraavan kauden alkua 10-20 lisää, mutta ei välttämättä. Tämä riippuu pelaajien edistymisestä.
Jokainen esitys sisältää joko A) Kaksi tutkimuskysymysehdotusta tai B) Yhden teorian yhteen pelaajan löytämään tutkimuskysymykseen (tai hautapaikkaan).
Peli on talvipeluutuksessa. Pelissä on kuitenkin ainakin yksi Gl vaihe, jossa talvella voi olla hankala edistyä Gl-pelin luonteen vuoksi.
Pelin ratkaisu tulee luultavasti olemaan ennemmin nopeus ja tehokkuuskilpailu, kuin "kenellä nyt sattuu tulemaan ensimmäisenä vähiten väärä teoria". Suosittelen siis jokaista harkitsemaan esitetyt teoriat ja kysymykset hieman vankemmin, kuin vanhoissa kohteissa yleensä. Suuri osa pelistä ei ole kovin haastavaa, joten ei kannata yliajatella, tai pelätä, että mietityt tutkimuskysymykset olisivat "liian ilmeisiä". Moni ratkaistava asia on sellaisia, jotka saattaisivat ratketa yhdellä hypoteesilla. Osa saattaisi vaatia enemmänkin.
Kaivuuluvat ja lisäesitykset:
Peli kulkee episodeissa, vähän niinkuin illanvietot vuoroissa. 1-3kk välein jokainen pelaaja saa X määrän lisää esityksiä. Kaikki esitykset jäävät varastoon aivan kuten Sedghsaarissa tai hypoteesit illanvietoissa.
Mikäli joku pelaaja ylittää taitolöydön, ilmoitetaan tästä julkisesti. Muilla pelaajilla on kyseisen episodin loppuun asti aikaa yrittää ottaa pelaaja kiinni. Viimeistään kun episodi on päättynyt, eli varastoon annetaan lisää teorioita, sovitaan aika, jolloin kaivulupa aukeaa. Samaan tapaan, kuin illanvietossa kierroksen päätteeksi kaikki kaivavat yhtäaikaa.
Yhden pelaajan tapauksessa kaivulupa alkaa heti, kun pelaaja pystyy hankkiutumaan maastoon. Useamman pelaajan tapauksessa sovitaan aika, jolloin jokainen pelaaja pystyy pääsemään maastoon. Nämä voitaisiin sitoa esimerkiksi rogotapahtumiin yms. tilanteisiin, jolloin pelaajat pääsevät Rautalammille. Tätä ei kuitenkaan missään tilanteessa venytetä yli kahden kuukauden päähän episodin alkamisesta.
Ensimmäinen episodi alkaa nyt (20.10.2022), ja päättyy toukokuun alussa 2023. Myöhempien episodien ajankohdat ja esitysmäärät julkaistaan viestiketjussa.
Lisävinkit:
Lisävinkkejä pelissä on paljon, mutta kaikkia ei luultavasti tarvitse hankkia voidakseen ratkaista pelin. En osaa sanoa, mikä on minimimäärä, mutta kyllä niitä aika paljon joutuu hankkimaan. Lisävinkkejä on yhteensä yli 20, mutta alle 30
Pelitilanne:
Pelitilannetta pidetään yllä ketjun toisessa viestissä.
Maastosta:
Missään tilanteessa pelaajan ei tarvitse mennä vaaralliseen maastoympäristöön, kuten kolmen metrin säteelle juoksuhiekasta tai hiekkamonttujen suurjyrkänteistä.
Pelimateriaali:
Pelin lähtömateriaali on Katkenneiden oksien tavoin -suurpelin päävinkkiketju, sekä osa korteista. Niistä on nidottu tähän erillinen kokonaisuutensa. Siinä on ensin koko tekstivinkkisarja, sekä lopuksi relevantit kortit Neringorniin ja Lefadouriin (molemmat samassa).
Alkuvinkki ÄÄNIKIRJA-muodossa.
Lisävinkit ovat 0-3 sivun mittaisia tekstivinkkejä.
Pelaajan tulee siis itse kaivaa tarinasta mielenkiintoisia aiheita, jotka vaikuttavat selvittämisen arvoisilta, ja koettaa, josko ne olisivat ennalta suunniteltuja tutkimuskysymyksiä.
Suosittelen pelin alkuun mietiskely- ja lueskelumusiikiksi seuraavaa: https://youtu.be/9QvRjjNzRMQ
------------
Tämänhetkinen maksimivarasto: 290 (päivitetty 02.10.2024, episodi 8)
----------
Esitykset osoitteeseen karietylonen@gmail.com
Kohde: Y
Pelialue: 3KM, 4KM lähialueineen (eli Ulyon vartiset maat)
Pelityyppi: SfGlLf
Pelitapa: Tutkimuskysymykset, Teoriat
Materiaali: Päävinkki, RARO2018 + Laajennos 2022, alueiden kartat.
Lisävinkit: Tutkimuskysymyksillä, teorioilla. Pääasiassa tutkimuskysymyksiin esitetyillä teorioilla.
Digiraron drive-kansion alla on nyt myös Raro-laajennos. Sinne löytyy linkki foorumilta, kun kirjaudut sisään, ja valitset aihealueen "Arkisto" ja sen alta "RARO".
Tutkimuskysymykset:
Pelissä on laaja kirjo tutkimuskysymyksiä, joiden avulla peliä edetään. Pelaaja esittää tutkimuskysymysehdotuksia pelinrakentajalle, joka vastaa ovatko ne oikein, väärin, tai lähellä oikeaa tutkimuskysymystä.
Esimerkiksi: Missä on Wreibianin kodit? Kuka tappoi Sauglan? Miksi kirveet?
Kun pelaaja on löytänyt tutkimuskysymyksen, hän saa esittää teorioita, jotka vastaavat siihen tutkimuskysymykseen. Pelaajan tulee esitystä tehdessä määrittää, mihin tutkimuskysymykseen teoriaa esitetään, vai esitetäänkö teoriaa hautaan. Jokaisella pelaajalla on alusta asti auki seuraava tutkimuskysymys: Missä on Neringornin hauta?
Kun tutkimuskysymyksessä saa 8/10 tarkkuuden, sillä ansaitsee yleensä lisävinkin. Hautaratkaisussa tietysti 8/10 johtaa kaivuulupaan.
Poikkeus!
30 epäonnistuneen teoriaesityksen jälkeen porttiin saa esittää hypoteeseja vaihtosuhteessa 1 esitys : 3 hypoteesia.
Tämä muutos siksi, ettei niin hidas eteneminen ole pelin kannalta mielekästä. Hypoteesien on tarkoitus vauhdittaa erityisen haastaviksi ilmenneitä portteja. Tarkoitus olisi, ettei yksittäiseen porttiin mene kuin keskimäärin 5-15 esitystä. Silloin pelin etenemistahti pysyy järkevänä.
Nämä hypoteesit voi käyttää esimerkiksi WhatsAppissa, mutta portin ratkettua ne tulee kirjata ylös lähettämällä sähköposti kaikista kerrallaan.
Paljonko ja milloin saa esittää?
Peli on alkanut klo 19.30 20.10.2022.
Tavoite on, että peli ratkeaa kausien 2023-2024 aikana.
Jokainen pelaaja aloittaa 40 + 40 ) 80 (lisätty 40 25/10/2022) esityksen varastolla. Näitä saattaa tulla ennen seuraavan kauden alkua 10-20 lisää, mutta ei välttämättä. Tämä riippuu pelaajien edistymisestä.
Jokainen esitys sisältää joko A) Kaksi tutkimuskysymysehdotusta tai B) Yhden teorian yhteen pelaajan löytämään tutkimuskysymykseen (tai hautapaikkaan).
Peli on talvipeluutuksessa. Pelissä on kuitenkin ainakin yksi Gl vaihe, jossa talvella voi olla hankala edistyä Gl-pelin luonteen vuoksi.
Pelin ratkaisu tulee luultavasti olemaan ennemmin nopeus ja tehokkuuskilpailu, kuin "kenellä nyt sattuu tulemaan ensimmäisenä vähiten väärä teoria". Suosittelen siis jokaista harkitsemaan esitetyt teoriat ja kysymykset hieman vankemmin, kuin vanhoissa kohteissa yleensä. Suuri osa pelistä ei ole kovin haastavaa, joten ei kannata yliajatella, tai pelätä, että mietityt tutkimuskysymykset olisivat "liian ilmeisiä". Moni ratkaistava asia on sellaisia, jotka saattaisivat ratketa yhdellä hypoteesilla. Osa saattaisi vaatia enemmänkin.
Kaivuuluvat ja lisäesitykset:
Peli kulkee episodeissa, vähän niinkuin illanvietot vuoroissa. 1-3kk välein jokainen pelaaja saa X määrän lisää esityksiä. Kaikki esitykset jäävät varastoon aivan kuten Sedghsaarissa tai hypoteesit illanvietoissa.
Mikäli joku pelaaja ylittää taitolöydön, ilmoitetaan tästä julkisesti. Muilla pelaajilla on kyseisen episodin loppuun asti aikaa yrittää ottaa pelaaja kiinni. Viimeistään kun episodi on päättynyt, eli varastoon annetaan lisää teorioita, sovitaan aika, jolloin kaivulupa aukeaa. Samaan tapaan, kuin illanvietossa kierroksen päätteeksi kaikki kaivavat yhtäaikaa.
Yhden pelaajan tapauksessa kaivulupa alkaa heti, kun pelaaja pystyy hankkiutumaan maastoon. Useamman pelaajan tapauksessa sovitaan aika, jolloin jokainen pelaaja pystyy pääsemään maastoon. Nämä voitaisiin sitoa esimerkiksi rogotapahtumiin yms. tilanteisiin, jolloin pelaajat pääsevät Rautalammille. Tätä ei kuitenkaan missään tilanteessa venytetä yli kahden kuukauden päähän episodin alkamisesta.
Ensimmäinen episodi alkaa nyt (20.10.2022), ja päättyy toukokuun alussa 2023. Myöhempien episodien ajankohdat ja esitysmäärät julkaistaan viestiketjussa.
Lisävinkit:
Lisävinkkejä pelissä on paljon, mutta kaikkia ei luultavasti tarvitse hankkia voidakseen ratkaista pelin. En osaa sanoa, mikä on minimimäärä, mutta kyllä niitä aika paljon joutuu hankkimaan. Lisävinkkejä on yhteensä yli 20, mutta alle 30
Pelitilanne:
Pelitilannetta pidetään yllä ketjun toisessa viestissä.
Maastosta:
Missään tilanteessa pelaajan ei tarvitse mennä vaaralliseen maastoympäristöön, kuten kolmen metrin säteelle juoksuhiekasta tai hiekkamonttujen suurjyrkänteistä.
Pelimateriaali:
Pelin lähtömateriaali on Katkenneiden oksien tavoin -suurpelin päävinkkiketju, sekä osa korteista. Niistä on nidottu tähän erillinen kokonaisuutensa. Siinä on ensin koko tekstivinkkisarja, sekä lopuksi relevantit kortit Neringorniin ja Lefadouriin (molemmat samassa).
Alkuvinkki ÄÄNIKIRJA-muodossa.
Lisävinkit ovat 0-3 sivun mittaisia tekstivinkkejä.
Pelaajan tulee siis itse kaivaa tarinasta mielenkiintoisia aiheita, jotka vaikuttavat selvittämisen arvoisilta, ja koettaa, josko ne olisivat ennalta suunniteltuja tutkimuskysymyksiä.
Suosittelen pelin alkuun mietiskely- ja lueskelumusiikiksi seuraavaa: https://youtu.be/9QvRjjNzRMQ
------------
Tämänhetkinen maksimivarasto: 290 (päivitetty 02.10.2024, episodi 8)
----------
Esitykset osoitteeseen karietylonen@gmail.com
- Liitteet
-
- Neringorn_Y_Päävinkki_2022.pdf
- (2.55 MiB) Tiedosto ladattu 359 kertaa
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Neringorn: Pelitilanne
Vinkkivoittojen määrä:
Taneli Karjalainen: 17 + ?
Christopher Viiniaho: 16
Mikko Piltonen: 12
Ville Manninen: 7
Ville Konttinen: 6
Wilhelm Hämäläinen: 3
Valtteri Vauhkonen: 3
Artturi Piltonen: 3
Jussi Karhunen: 1
Ensimmäiset 20 vinkkiä mitä pelissä on voitettu (kenen tahansa toimesta) listataan julkisesti sekä excel -updateen että livetilaastoon.
Niiden 20 vinkin ulkopuolelta voitettaessa ilmoitetaan vain + ?, sillä vinkkien maksimilukumäärä yli 20 ei ole julkista.
Taneli Karjalainen: 17 + ?
Christopher Viiniaho: 16
Mikko Piltonen: 12
Ville Manninen: 7
Ville Konttinen: 6
Wilhelm Hämäläinen: 3
Valtteri Vauhkonen: 3
Artturi Piltonen: 3
Jussi Karhunen: 1
Ensimmäiset 20 vinkkiä mitä pelissä on voitettu (kenen tahansa toimesta) listataan julkisesti sekä excel -updateen että livetilaastoon.
Niiden 20 vinkin ulkopuolelta voitettaessa ilmoitetaan vain + ?, sillä vinkkien maksimilukumäärä yli 20 ei ole julkista.
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Neringorn: Pelitekniset kysymykset
1. Voivatko tutkimuskysymykset liittyä johonkin muuhunkin hahmoon kuin Neringorniin?
Pelaajan itsensä pääteltävissä.
2. Arvon pelinrakentaja, olettehan varanneet tarpeeksi aikaa tämän pelin kanssa?
...Toivottavasti.
3. Voiko tässä voittaa lisävinkkejä suoralla hautateorialla?
Pelin tiedoissa lukee:
Lisävinkit: Tutkimuskysymyksillä, teorioilla. Pääasiassa tutkimuskysymyksiin esitetyillä teorioilla.
4. Jos esitän hahmoon/esineeseen yms. X liittyvän esityksen, ja en saa mitään kommenttia kysymykseen, tarkoittaako se, ettei siihen liity mitään tutkimuskysymystä?
Ei. Tutkimuskysymyksen täytyy liittyä oikeaan asiayhteyteen, jotta siitä voi saada "lähellä" tms. kommentointia.
Esimerkiksi jos Wreibianin valtaistuimesta esittää "Onko Wreibianin valtaistuin ostettu Ikeasta?", siitä ei saa "lähellä" -kommenttia, jos siihen liittyy tutkimuskysymys "Miten Wreibiainin valtaistuin voi olla fargeilla?"
5. Kannattaako tässä aukaista mahdollisimman monta kysymystä ensin valmiiksi auki vai napsia vinkit sitä tahtia kun tulee kysymyksiä?
Pelaajan itsensä pääteltävissä. Omia strategisia valintoja.
6. Suurpelin loppuosaan liittyvät tapahtumat ovat hieman epäselvät. Voisiko näitä avata?
Toki!
Tapahtumat olivat siis seuraavat:
- Neringorn valtiovierailulla
- Ej'jefai kaappaa vallan
- Velhovainot
- Ivarai katoaa
- Neringorn palaa, kuulee Ivarain kadonneen
- Neringorn lähtee etsimään Ivaraita.
- Fitalagorn etsii Neringornin käsiinsä (ja pelastaa väijytykseltä), ja onnistuu suostuttelemaan Neringornin takaisin kootakseen uudestaan magarian rivit kaaoksen (Velhovainojen) melskeestä. Suostuttelu onnistuu, koska Fitalagorn oli Fbargornin suojelija, ja jos Fbargorn ei palaisi Magariaan, Fbargornille voisi käydä mitä vain -> Neringorn palaa magariaan ja pitää toisen puheensa.
7. Miten tutkimuskysymys tulisi muodostaa? Voiko siinä olla oletuksia, tai uusia väitteitä?
Ei. Tarinassa asetetaan faktoja, kerrotaan, miten asiat ovat. Pelaajan tulisi näistä kehittää jotain kysymyksiä, jotka ei itsessään ole oletuksia.
Esim. Tarinassa kerrotaan, että Wreibianilla oli 4 kotia. Tutkimuskysyms voisi olla "Missä nämä kodit ovat."
Tai tarinassa kerrotaan Wreibianin keräilevän taideaarteita paljon, ja viihtyvän niiden mukana.
Mitä taideaarteita? Mistä? Miksi hän tykästyi niihin?
Tai Wreibian päättää yllättäen muuttua aggressiiviseksi lohikäärmeiltä puolustautujaksi.
Miksi?
jne.
Sen sijaan, ei ole suotavaa esittää tutkimuskysymystä "Missä Wreibian kävi kahvilla Wer-Orgshraulin kanssa?" jos moisesta tapahtumasta ei ole vinkeissä "todisteita".
8. Täytyykö suurpelin ratkaisuista olla vahvasti kärryillä?
Peli on pyritty rakentamaan siten, ettei suurpelin kohteiden ratkaisuja tarvitse tietää.
Jos pelaaja esittää jotain, mikä olisi ratkennut siten, että olisi joko a) pelannut suurpelin tai b) syventynyt pelien ratkaisuihin
tulee esitys bumerangina takaisin, ja pelaajalle avataan mahdollsita epäselvyyttä, kuten peliteknisessä nr 6. on tehty.
9. Mitä tarkoittaa tutkimuskysymysesityksen vastaus "Lähellä"?
Se tarkoittaa, että siihen aiheeseen, teemaan tai tapahtumaan, yms., liittyy jokin tutkimuskysymys, ja olet jollain tavalla liipannut sen reunaa. Se ei kuitenkaan ole se, minkä esitit, tai saman kysymyksen eri muoto. Esim "Paljonko kello on Wreibianin kuollessa?" tai "Mihin aikaan Wreibian koulee?" ovat täysin sama kysymys, enkä halua oikeaa synonyymimuotoa, vaan asian.
10. Sain vinkin, vaikken ratkaissut koko tutkimuskysymystä, vaan sain vain 3/10. Mitä tämä tarkoittaa?
Se tarkoittaa, että samaa tutkimuskysymystä kannattaa vielä selvittää. Olet saanut 3/10 oikein, ja osunut johonkin vinkin voittoperusteeseen sillä 3/10 -osiolla.
11. Mikä voittamani vinkin voittoperuste oli?
Pelaaja voi halutessaan pyytää jo ratkaisemansa tutkimuskysymyksen oikeaa teoriaa..Ihan kaikkiin sitä ei välttämättä kuitenkaan anneta.
12. Voiko voitetuista lisävinkeistä löytää uusia tutkimuskysymyksiä?
PIP: Pelaajan itsensä pääteltävissä.
13. Kui monta sataa mikkiä happoa tää peli on vaatinut?
Fantasian sisäistä.
14. Sain vinkin, vaikka teoriani oli vain 3/10. Mitä tämä tarkoittaa?
Pelissä on joitain tutkimuskysymyksiä, joista voi voittaa monta lisävinkkiä. Tällöin 8/10 saavuttaa kaikki lisävinkit, mitä siitä voi voittaa.
Esimerkiksi jos siitä voisi saada vaikka 3 lisävinkkiä, vaikkapa voittoperusteet A, B ja C.
Teorian numeroarvo ssa A B ja C yhdessä tuottavat 10/10. A voisi olla +3, B +3 ja C +4. Eli jos teoria sisältää vaikkapa perusteen C, pelaaja saa vastaukseksi "4/10" ja lisävinkin C.
Jos teoria taas sisältää A ja B perusteet, ja puolet C:stä, saa pelaaja esimerkiksi "7,5/10" ja lisävinkit A ja B, mikäli hänellä ei niitä vielä ollut.
Lisävinkeissä yleensä lukee ne tiedot, joilla lisävinkin sai. Sen lisäksi tarvitaan muutakin, jotta koko tutkimuskysyms ratkeaisi ja kaikki sen vinkit voisi voittaa.
15. Onko myös pelin Gl -osio pelialueen sisällä?
Kyllä
16. Onko Pr. huomioinut vanhojen kohteiden ja ratkaisuiden, kuten Fbargornin pelimateriaalin?
Ei. Pr. on käyttänyt lähdemateriaalinaan ainoastaan pelimateriaalissa mainittuja työkaluja. Jos muualla kerrotaan jotain, joka voisi olla ristiriidassa Pr:n ideoiden kanssa, voi kyseessä olla lf-virheitä joista ei saa hyvityksiä, mutta niitä voi erikseen kysymällä varmistaa.
Jos esitys on ollut riippuvainen tuollaisesta "pimeästä tiedosta", voi tuon osuuden esityksestä uudelleenmuodostaa Pr:n luvalla.
17. Voiko "Katkenneiden oksien tavoin" suurpelin muista korteista olla jotain hyötyä Neringornin pelaamiseen?
Kun olen kirjoittanut kortit suurpeliin, en silloin ajatellut, mitä kortteja aion sulkea pois Neringornista. Tein sen päätöksen vasta hieman ennen Neringornin julkaisua.
Silloin olen arvioinut, mitkä kortit ovat tarpeen suurpelin tapahtumien avaamisen ja toisaalta Lefadourin / Neringornin pelaamisen osalta - niin että pelaajalle minimoidaan tarpeellinen pelimateriaali.
Kaikki kortit ovat siis johdonmukaisia myös Neringornin pelin kannalta. Olen vain yrittänyt poistaa kaikki kortit, jotka eivät ole ns. välttämättömiä 1) ymmärtääkseen kokonaisuutta ja 2) pelatakseen Neringornia / Lefadouria.
Niissä voi olla joitain vinkkejä joihinkin Neringorniin liittyviin asioihin, jotka ovat muotoutuneet ns. vahingossa, kun olen yksinkertaisesti kirjoittanut johdonmukaista tekstiä. Olen kuitenkin pyrkinyt siihen, että rajatussa materiaalissa olisi helpoimmat, ilmeisimmät, ja riittävät työkalut kaikkien Neringornin mysteerien ratkaisemiseen. Toistaiseksi tämä on onnistunut, ja jokainen portti (ellei erikseen pelaajalle mainita) on pelattavissa ilman muuta suurpelimateriaalia, kuin kuvattu pelimateriaali.
Toki suurpelin korteista voi kummuta joitain ideoita tai oikeita päättelyketjuja. Mutta jos ne ovat oikeita, on pelinrakentaja tarkoittanut sen olevan pääteltävissä myös muualta ja ehkä jopa helpommin ja suoraviivaisemmin.
Pelaajan itsensä pääteltävissä.
2. Arvon pelinrakentaja, olettehan varanneet tarpeeksi aikaa tämän pelin kanssa?
...Toivottavasti.
3. Voiko tässä voittaa lisävinkkejä suoralla hautateorialla?
Pelin tiedoissa lukee:
Lisävinkit: Tutkimuskysymyksillä, teorioilla. Pääasiassa tutkimuskysymyksiin esitetyillä teorioilla.
4. Jos esitän hahmoon/esineeseen yms. X liittyvän esityksen, ja en saa mitään kommenttia kysymykseen, tarkoittaako se, ettei siihen liity mitään tutkimuskysymystä?
Ei. Tutkimuskysymyksen täytyy liittyä oikeaan asiayhteyteen, jotta siitä voi saada "lähellä" tms. kommentointia.
Esimerkiksi jos Wreibianin valtaistuimesta esittää "Onko Wreibianin valtaistuin ostettu Ikeasta?", siitä ei saa "lähellä" -kommenttia, jos siihen liittyy tutkimuskysymys "Miten Wreibiainin valtaistuin voi olla fargeilla?"
5. Kannattaako tässä aukaista mahdollisimman monta kysymystä ensin valmiiksi auki vai napsia vinkit sitä tahtia kun tulee kysymyksiä?
Pelaajan itsensä pääteltävissä. Omia strategisia valintoja.
6. Suurpelin loppuosaan liittyvät tapahtumat ovat hieman epäselvät. Voisiko näitä avata?
Toki!
Tapahtumat olivat siis seuraavat:
- Neringorn valtiovierailulla
- Ej'jefai kaappaa vallan
- Velhovainot
- Ivarai katoaa
- Neringorn palaa, kuulee Ivarain kadonneen
- Neringorn lähtee etsimään Ivaraita.
- Fitalagorn etsii Neringornin käsiinsä (ja pelastaa väijytykseltä), ja onnistuu suostuttelemaan Neringornin takaisin kootakseen uudestaan magarian rivit kaaoksen (Velhovainojen) melskeestä. Suostuttelu onnistuu, koska Fitalagorn oli Fbargornin suojelija, ja jos Fbargorn ei palaisi Magariaan, Fbargornille voisi käydä mitä vain -> Neringorn palaa magariaan ja pitää toisen puheensa.
7. Miten tutkimuskysymys tulisi muodostaa? Voiko siinä olla oletuksia, tai uusia väitteitä?
Ei. Tarinassa asetetaan faktoja, kerrotaan, miten asiat ovat. Pelaajan tulisi näistä kehittää jotain kysymyksiä, jotka ei itsessään ole oletuksia.
Esim. Tarinassa kerrotaan, että Wreibianilla oli 4 kotia. Tutkimuskysyms voisi olla "Missä nämä kodit ovat."
Tai tarinassa kerrotaan Wreibianin keräilevän taideaarteita paljon, ja viihtyvän niiden mukana.
Mitä taideaarteita? Mistä? Miksi hän tykästyi niihin?
Tai Wreibian päättää yllättäen muuttua aggressiiviseksi lohikäärmeiltä puolustautujaksi.
Miksi?
jne.
Sen sijaan, ei ole suotavaa esittää tutkimuskysymystä "Missä Wreibian kävi kahvilla Wer-Orgshraulin kanssa?" jos moisesta tapahtumasta ei ole vinkeissä "todisteita".
8. Täytyykö suurpelin ratkaisuista olla vahvasti kärryillä?
Peli on pyritty rakentamaan siten, ettei suurpelin kohteiden ratkaisuja tarvitse tietää.
Jos pelaaja esittää jotain, mikä olisi ratkennut siten, että olisi joko a) pelannut suurpelin tai b) syventynyt pelien ratkaisuihin
tulee esitys bumerangina takaisin, ja pelaajalle avataan mahdollsita epäselvyyttä, kuten peliteknisessä nr 6. on tehty.
9. Mitä tarkoittaa tutkimuskysymysesityksen vastaus "Lähellä"?
Se tarkoittaa, että siihen aiheeseen, teemaan tai tapahtumaan, yms., liittyy jokin tutkimuskysymys, ja olet jollain tavalla liipannut sen reunaa. Se ei kuitenkaan ole se, minkä esitit, tai saman kysymyksen eri muoto. Esim "Paljonko kello on Wreibianin kuollessa?" tai "Mihin aikaan Wreibian koulee?" ovat täysin sama kysymys, enkä halua oikeaa synonyymimuotoa, vaan asian.
10. Sain vinkin, vaikken ratkaissut koko tutkimuskysymystä, vaan sain vain 3/10. Mitä tämä tarkoittaa?
Se tarkoittaa, että samaa tutkimuskysymystä kannattaa vielä selvittää. Olet saanut 3/10 oikein, ja osunut johonkin vinkin voittoperusteeseen sillä 3/10 -osiolla.
11. Mikä voittamani vinkin voittoperuste oli?
Pelaaja voi halutessaan pyytää jo ratkaisemansa tutkimuskysymyksen oikeaa teoriaa..Ihan kaikkiin sitä ei välttämättä kuitenkaan anneta.
12. Voiko voitetuista lisävinkeistä löytää uusia tutkimuskysymyksiä?
PIP: Pelaajan itsensä pääteltävissä.
13. Kui monta sataa mikkiä happoa tää peli on vaatinut?
Fantasian sisäistä.
14. Sain vinkin, vaikka teoriani oli vain 3/10. Mitä tämä tarkoittaa?
Pelissä on joitain tutkimuskysymyksiä, joista voi voittaa monta lisävinkkiä. Tällöin 8/10 saavuttaa kaikki lisävinkit, mitä siitä voi voittaa.
Esimerkiksi jos siitä voisi saada vaikka 3 lisävinkkiä, vaikkapa voittoperusteet A, B ja C.
Teorian numeroarvo ssa A B ja C yhdessä tuottavat 10/10. A voisi olla +3, B +3 ja C +4. Eli jos teoria sisältää vaikkapa perusteen C, pelaaja saa vastaukseksi "4/10" ja lisävinkin C.
Jos teoria taas sisältää A ja B perusteet, ja puolet C:stä, saa pelaaja esimerkiksi "7,5/10" ja lisävinkit A ja B, mikäli hänellä ei niitä vielä ollut.
Lisävinkeissä yleensä lukee ne tiedot, joilla lisävinkin sai. Sen lisäksi tarvitaan muutakin, jotta koko tutkimuskysyms ratkeaisi ja kaikki sen vinkit voisi voittaa.
15. Onko myös pelin Gl -osio pelialueen sisällä?
Kyllä
16. Onko Pr. huomioinut vanhojen kohteiden ja ratkaisuiden, kuten Fbargornin pelimateriaalin?
Ei. Pr. on käyttänyt lähdemateriaalinaan ainoastaan pelimateriaalissa mainittuja työkaluja. Jos muualla kerrotaan jotain, joka voisi olla ristiriidassa Pr:n ideoiden kanssa, voi kyseessä olla lf-virheitä joista ei saa hyvityksiä, mutta niitä voi erikseen kysymällä varmistaa.
Jos esitys on ollut riippuvainen tuollaisesta "pimeästä tiedosta", voi tuon osuuden esityksestä uudelleenmuodostaa Pr:n luvalla.
17. Voiko "Katkenneiden oksien tavoin" suurpelin muista korteista olla jotain hyötyä Neringornin pelaamiseen?
Kun olen kirjoittanut kortit suurpeliin, en silloin ajatellut, mitä kortteja aion sulkea pois Neringornista. Tein sen päätöksen vasta hieman ennen Neringornin julkaisua.
Silloin olen arvioinut, mitkä kortit ovat tarpeen suurpelin tapahtumien avaamisen ja toisaalta Lefadourin / Neringornin pelaamisen osalta - niin että pelaajalle minimoidaan tarpeellinen pelimateriaali.
Kaikki kortit ovat siis johdonmukaisia myös Neringornin pelin kannalta. Olen vain yrittänyt poistaa kaikki kortit, jotka eivät ole ns. välttämättömiä 1) ymmärtääkseen kokonaisuutta ja 2) pelatakseen Neringornia / Lefadouria.
Niissä voi olla joitain vinkkejä joihinkin Neringorniin liittyviin asioihin, jotka ovat muotoutuneet ns. vahingossa, kun olen yksinkertaisesti kirjoittanut johdonmukaista tekstiä. Olen kuitenkin pyrkinyt siihen, että rajatussa materiaalissa olisi helpoimmat, ilmeisimmät, ja riittävät työkalut kaikkien Neringornin mysteerien ratkaisemiseen. Toistaiseksi tämä on onnistunut, ja jokainen portti (ellei erikseen pelaajalle mainita) on pelattavissa ilman muuta suurpelimateriaalia, kuin kuvattu pelimateriaali.
Toki suurpelin korteista voi kummuta joitain ideoita tai oikeita päättelyketjuja. Mutta jos ne ovat oikeita, on pelinrakentaja tarkoittanut sen olevan pääteltävissä myös muualta ja ehkä jopa helpommin ja suoraviivaisemmin.
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Neringorn (Y, 2022)
Suurpiirteisesti anonymisoituja Esimerkkiteorioita jo ratkenneeseen Taahjaahgnorniin ja sen alkuvinkki, jos kiinnostaa esimerkit, miten teorioita voisi muunmuassa tehdä.
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... _DQN9WBxng
Samaisesti Sedghsaariin. Enemmän pohdintaa ja saatujen teorioiden käsittelyä.
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... peOQZMPpvr
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... _DQN9WBxng
Samaisesti Sedghsaariin. Enemmän pohdintaa ja saatujen teorioiden käsittelyä.
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... peOQZMPpvr
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: 13.08.2009, 22:50
Re: Neringorn: Pelitekniset kysymykset
Päättelen kirjoitusasun ja viestisisällön yhdistelmästä, että Pekkis vissiin ryhtyy pelaamaan. Sedghsaarista jäi hampaankoloon.
"HUUOO! Täältä tulee sana! Kaikista linnakkeista voimakkain, fana! Rogaatit ovella, me ollaan tulessa!"
Lähetti
Lähetti
-
- Viestit: 1019
- Liittynyt: 16.08.2009, 18:37
Re: Neringorn (Y, 2022)
Jussi ei ole minun pelitekninen tuo (en heittäytyisi lipevään "Arvon pelinrakentaja" muotoiluun pyrkien siten johonkin päämäärään X, mutta harkitsen kyllä vakavasti osallistumista. Erittäin kiinnostava kohde kaikin puolin.
"Sit älkää löytäkö, älköön kukaan viekö pois. Se kuuluu Warutrah´lle - Riq-Swerzan pirupurkki, tappoastia pahanoidan, suurmetsistä synkimmän."
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Neringorn (Y, 2022)
Mielenkiintoinen väliaikatieto muutaman päivän pelaamisen jälkeen: Neljä pelaajaa ovat voittaneet kukin yhden vinkin. Nämä voitot koostuvat kolmesta eri voitosta.
Myös tutkimuskysymyksiä on löydetty laaja määrä erilaisia. Suurin määrä löydettyjä tutkimuskysymyksiä tällä hetkellä on 4. Näissäkin on hajontaa.
Myös tutkimuskysymyksiä on löydetty laaja määrä erilaisia. Suurin määrä löydettyjä tutkimuskysymyksiä tällä hetkellä on 4. Näissäkin on hajontaa.
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Neringorn (Y, 2022)
Neringorniin lisätään toinen 40 esitystä varastoon ensi talveksi. Jos useampi yllättää ja saavuttaa taitolöydön tuolla 80 varastolla, niin sitten katsotaan kaivuulupien alkamista esityslukumäärän suhteen. Nyt kun peli on lähtenyt käyntiin, en usko että kukaan koko peliä siinä ajassa ratkoisi. Tämä on aika massiivinen kokonaisuus.
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
UPDATE: Neringorn (Y, 2022)
Ensimmäisen viikon update!
Peli on lähtenyt hienosti käyntiin ja herättänyt loistavan määrän mielenkiintoa! Tämä jos mikä on huikeaa näin pelinrakentajana.
Tämän updaten kirjoitushetkeen mennessä on vastaanotettu 107 esitystä, jaettu 11 vinkkiä ja 22 tutkimuskysymystä.
Peli on lähtenyt mielenkiintoisesti käyntiin, kaikilla pelaajilla on erilainen vinkkikoostumus, ja kaikki pelaajat ovat lähteneet enemmän tai vähemmän eri suuntiin. Pelittyyppi toimii, mutta pientä yskähtelyä on ensimmäistä kertaa pelitapaa kokeillessa. Järjestelmä myös haastavoittaa sitä hieman - oppeja on otettu jo nyt.
Mielenkiintoisimmat poiminnat: Karjalainen ja Vauhkonen hallitsevat kukin omaa monopolivinkkiään. Erityisesti karjalainen kulutti omaansa paljon paukkuja. Eräässä vinkissä puolestaan on hallinta vain Viiniaholla ja M. Piltosella, johon kukaan muu ei myöskään ole löytänyt vielä tutkimuskysymystä. Mikko Piltonen on käyttänyt reilusti eniten esityksiä, mutta hänellä on myös laajin tutkimuskysymysvalikoima, sekä myös edistymistä lähes kaikissa ellei kaikissa tutkimuskysymyksissään. Läpimurtoja on kuitenkin ollut nyt vaikea saavuttaa.
Viiniaho ja Artturi Piltonen ovat mielenkiintoisesti pelanneet varsin tehokkaasti - saavuttaneet lisävinkkivoittoja varsin vähillä esityksillä.
Jokainen pelaaja varmaan kokee enemmän tai vähemmän epäonnistuneensa, ja se on varmasti totta. Pelityyppi on kaikille uusi, ja järjestelmä iso ja hankala. Puhutaan kuitenkin ylijumalakohteesta, jota on haudutettu vuosia. Vääntöä kuuluukin olla! Ja ei hätää, kukaan ei pelaa tätä täydellisesti.
Peli on täysi auki, ja mitä todennäköisimmin on täysin auki vielä koko ensimmäisen episodin jälkeenkin, kun 80 esitystä on käytetty.
Pyrkimys on, että peli ratkeaa kausien 2023-2024 aikana.
Ai että, on tämä mielettömän hauskaa. Paljon työtä on tehty, ja paljon joutuu työtä tekemään, kun esityksiä tulee pitkin päivää ja täytyy varmistella vastaavansa oikein, mutta on tämä vaan mielettömän kivaa. Kiitos osallistujille jo nyt, ja toivottavasti teilläkin on hauskaa!
Lisävinkit ja kysymykset ilman tunnisteita liitetiedostoissa. Esitysmäärät myös.
Peli on lähtenyt hienosti käyntiin ja herättänyt loistavan määrän mielenkiintoa! Tämä jos mikä on huikeaa näin pelinrakentajana.
Tämän updaten kirjoitushetkeen mennessä on vastaanotettu 107 esitystä, jaettu 11 vinkkiä ja 22 tutkimuskysymystä.
Peli on lähtenyt mielenkiintoisesti käyntiin, kaikilla pelaajilla on erilainen vinkkikoostumus, ja kaikki pelaajat ovat lähteneet enemmän tai vähemmän eri suuntiin. Pelittyyppi toimii, mutta pientä yskähtelyä on ensimmäistä kertaa pelitapaa kokeillessa. Järjestelmä myös haastavoittaa sitä hieman - oppeja on otettu jo nyt.
Mielenkiintoisimmat poiminnat: Karjalainen ja Vauhkonen hallitsevat kukin omaa monopolivinkkiään. Erityisesti karjalainen kulutti omaansa paljon paukkuja. Eräässä vinkissä puolestaan on hallinta vain Viiniaholla ja M. Piltosella, johon kukaan muu ei myöskään ole löytänyt vielä tutkimuskysymystä. Mikko Piltonen on käyttänyt reilusti eniten esityksiä, mutta hänellä on myös laajin tutkimuskysymysvalikoima, sekä myös edistymistä lähes kaikissa ellei kaikissa tutkimuskysymyksissään. Läpimurtoja on kuitenkin ollut nyt vaikea saavuttaa.
Viiniaho ja Artturi Piltonen ovat mielenkiintoisesti pelanneet varsin tehokkaasti - saavuttaneet lisävinkkivoittoja varsin vähillä esityksillä.
Jokainen pelaaja varmaan kokee enemmän tai vähemmän epäonnistuneensa, ja se on varmasti totta. Pelityyppi on kaikille uusi, ja järjestelmä iso ja hankala. Puhutaan kuitenkin ylijumalakohteesta, jota on haudutettu vuosia. Vääntöä kuuluukin olla! Ja ei hätää, kukaan ei pelaa tätä täydellisesti.
Peli on täysi auki, ja mitä todennäköisimmin on täysin auki vielä koko ensimmäisen episodin jälkeenkin, kun 80 esitystä on käytetty.
Pyrkimys on, että peli ratkeaa kausien 2023-2024 aikana.
Ai että, on tämä mielettömän hauskaa. Paljon työtä on tehty, ja paljon joutuu työtä tekemään, kun esityksiä tulee pitkin päivää ja täytyy varmistella vastaavansa oikein, mutta on tämä vaan mielettömän kivaa. Kiitos osallistujille jo nyt, ja toivottavasti teilläkin on hauskaa!
Lisävinkit ja kysymykset ilman tunnisteita liitetiedostoissa. Esitysmäärät myös.
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 204
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
UPDATE: Neringorn (Y, 2022)
Liite
- Liitteet
-
- Update_27_10_2022.png (117.2 KiB) Katsottu 4974 kertaa
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard